• judo
  • hoogspringer 2
  • bertENviola
  • tennis
  • poolstok

TABOE: ALS VROUW AAN DE SLAG IN DE ICT

Een vrouw met verstand van ICT? Die zijn er nauwelijks, is het (mannelijke) vooroordeel.

Een vooroordeel dat in de praktijk zichtbaar lijkt te worden. Ook wij merken dat dagelijks, als werving & selectie bureau gespecialiseerd in zorg en ICT. Het aantal mannelijke kandidaten dat wij kunnen benaderen voor een baan als bijvoorbeeld Software Engineer is (nog steeds) beduidend hoger dan het aantal vrouwelijke kandidaten. De cijfers van het CBS liegen er dan ook niet om: in 2019 was nog geen 25% van het aantal werknemers in techniek en ICT een vrouw.

Kunnen vrouwen dan niet programmeren?

Integendeel. Uit onderzoek van twee Amerikaanse universiteiten blijkt dat vrouwen zelfs beter kunnen programmeren dan mannen. Vooroordelen zorgen er echter voor dat de code minder vaak geaccepteerd wordt zodra bekend wordt dat een vrouw de code heeft geschreven.  

Daarnaast kunnen vrouwen vaak beter de (communicatieve) vertaalslag tussen ICT en gebruiker maken dan hun mannelijke collega’s, doordat zij vaak beter ontwikkelde sociale vaardigheden hebben. Diversiteit is dus wat een IT-team sterk maakt. Een aantal mannelijke ontwikkelaars noemt het dan ook een verbeterpunt voor hun werkgever: het zorgen voor meer vrouwelijke collega’s en zodoende ook meer diversiteit op de werkvloer.

Dat we het kunnen, betekent echter niet dat we ook willen.

En dat is jammer. Zeker met de huidige strijd om goede ICT’ers. Waar de mannelijke programmeur al lastig te vinden is, is de vrouwelijke developer helemaal een speld in de hooiberg.

Maar hoe kan de ICT-sector zich dan ‘vrouwvriendelijk’ maken? Om te beginnen is het belangrijk om meisjes al vroeg enthousiast te maken voor ICT. Cultuur en stereotypering spelen een grote rol. Het beeld dat pubers die over hun studiekeuze nadenken hebben van ICT-gerelateerde opleidingen is nog steeds dat van de geeky boys, die met een blikje energydrank in de hand achter hun computer zitten te typen. Veel meiden kiezen dan liever een andere studierichting.

Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die zich ervoor inzetten om meisjes al vroeg te motiveren voor de ICT-sector. Het Amerikaanse Girls who code heeft inmiddels al meer dan 185.000 meisjes weten te bereiken met hun missie. Ook het Nederlandse VHTO doet haar best stereotypen te doorbreken.

Maar: bedrijven kunnen ook zelf iets doen.

Het is niet alleen een culturele kwestie. Want van de vrouwen die afstuderen in een technische opleiding, gaat maar één op de drie ook daadwerkelijk aan de slag in die sector. En daar kunnen ICT-bedrijven best iets aan doen. Ze kunnen zichzelf bijvoorbeeld aantrekkelijker maken voor vrouwelijk personeel door in te spelen op hun behoeftes.

Dat begint al bij het wervingsproces. Hoe technischer en ‘mannelijker’ de vacaturetekst, hoe minder vrouwen reageren. Een goed voorbeeld is softwarebedrijf Atlassian. Zij stapten in 2016 over op neutralere vacatureteksten en namen vervolgens vijftig procent (!) meer vrouwen aan. Een relatief kleine aanpassing met een indrukwekkend resultaat.

Daarnaast zit er ook verschil in het gewenste aantal uren dat mannen en vrouwen willen werken. Waar mannen vaak fulltime aan de slag willen, geven veel vrouwen er de voorkeur aan om (op termijn) parttime te gaan werken. Zo kunnen zij werk en gezin beter combineren. Bijna 60 procent van de werkende vrouwen in Nederland werkt in deeltijd tegenover nog geen 20 procent van de mannen, blijkt uit een rapport van OESO. Veel bedrijven in de ICT-sector hanteren alleen nog steeds de standaard werkweek van 32 of 40 uur. Meer dan de helft van alle werkende vrouwen zal daardoor al nooit bij deze bedrijven solliciteren. Er valt dus nog genoeg te verbeteren!

Wil jij als vrouw aan het werk in de Zorg & ICT?

Dan ben je bij ons van harte welkom! Wij kijken graag samen met jou welke werkgever het beste aansluit op jouw persoonlijke wensen. Neem alvast een kijkje bij onze actuele vacatures of neem contact op via .

Hartelijke groet,
Helene de Zeeuw.

Een cadeautje voor jezelf

Met het idee dat het een mooie aanvulling zou zijn op de dienstverlening van Springstaff had ik mij voor de zomervakantie ingeschreven voor de training gedrag en driving forces van TTI succes Insights. Na afsluiting van deze training ben ik gecertificeerd consultant.
Wat ik vooral voor ogen had is dat het erg interessant is om te meten hoe een kandidaat of respondent voor een bepaalde vacature gedragsmatig past bij de functie waarvoor zij / hij in de selectieprocedure zit.
Wat ik vooral niet voor ogen had is dat je ook verrassend veel over jezelf leert.
Na een roerige periode in mijn privé leven was het TTI SI assessment voor mij persoonlijk een cadeautje. Voor mij viel er wel een kwartje.
Waarom doe ik wat ik doe…? Waar zitten de verschillen tussen wat ik in de basis laat zien en wat ik laat zien in respons op de omgeving? Waar ligt de uitdaging? Op welke vlakken verlies ik energie? Wat zijn mijn valkuilen en onder welke omstandigheden presteer ik optimaal?

Gedrag in dit assessment wordt gemeten aan de hand van een vierkwadrantenmodel. In een volgende blog ga ik wat dieper in op de driving forces, oftewel de drijfveren. Misschien nog wel interessanter zelfs!

Anyway, Marston legde de basis voor een vierkwadrantenmodel dat in de tweede helft van de 20e eeuw de wereld zou veroveren. In zijn boek 'Emotions of Normal People' zette hij menselijk gedrag af langs twee assen: de horizontale as Reflectief versus Pro-actief reagerend en de verticale as Tegenwerkende omgeving versus Goedgezinde omgeving.

Waarde voor de organisatie

Inmiddels begin ik een beetje te snappen wat de toegevoegde waarde zou kunnen zijn van dit assessment. Hoe kunnen we mensen zo goed mogelijk inzetten, passend bij het gedrag wat ze in de basis laten zien.

Voorbeeld:

Een kandidaat die in de basis gedrag laat zien waarbij zij/ hij bijvoorbeeld sterk geneigd is om direct problemen aan te pakken en zijn / haar omgeving wil beheersen, makkelijk uitdagingen aangaat en makkelijk het initiatief neemt met het eindresultaat ogen, heeft waarschijnlijk een hoge intensiteit op de “D” van Dominantie (ook wel de P van “Problems” genoemd). Deze factor zegt iets over de manier waarop iemand omgaat met problemen en uitdagingen in zijn/ haar omgeving.

Als dezelfde kandidaat moeite heeft met het meenemen van collega’s in zijn denkwijze, of wat moeite heeft met op de voorgrond treden, niet zo makkelijk een praatje maakt of van nature mensen niet zo makkelijk in vertrouwen neemt, dan scoort iemand minder intens op de gele “I” factor van Invloed (People).Deze factor meet de manier waarop iemand invloed uitoefent op haar omgeving.

Aan de blauwe C factor van conformiteit (en de P van Procedures), kun je zien hoe gereageerd wordt op regels en procedures, opgesteld door anderen en op de groene S factor van stabiliteit kun je meten hoe gereageerd wordt op veranderingen en tempowisselingen (Pace).

Zonder daarin oordelen te vellen kun je met de kandidaat in alle rust het assessment bespreken. Vooral uitleg en vragen stellen zouden tot meer begrip moeten leiden bij de kandidaat. Het gaat er tenslotte om dat de kandidaat op de juiste plek terecht komt, waar zij / hij het naar zijn zin heeft en van de meeste toegevoegde waarde is voor de organisatie.

De eerste assessments hebben reeds plaatsgevonden en de inzichten en herkenning bij de respondenten vond ik geweldig. Dat is dan niet alleen een cadeautje bij die respondent, maar ook dat is een cadeautje voor mij!

Wanneer is een assessment interessant voor jou?

  • Geef je leiding en zou je het assessment willen integreren in de selectieprocedure van een nieuwe medewerker?
  • Werk je als professional voor een organisatie (in loondienst of als zzp’er) en zou je graag wat meer inzicht willen in jouw gedrag en drijfveren gerelateerd aan de functie die je vervult/ of een functie die je ambieert?

Voor meer informatie, neem dan gerust contact op!

Viola Stoppels

06-13283375

 

Spring voorwaarts!

Recruitmenttrend of business as usual?

Een paar maanden geleden ben ik gestart bij Springstaff, recruitmentspecialist in de eHealth sector, waar ik een interessante en prettige benadering van de opdrachtgevers en kandidaten zie. Onlangs heb ik dat weer mogen ervaren, bij de begeleiding van een kandidaat door een van mijn collega’s. Snel, eenvoudig en duidelijk, maar vooral persoonlijk en kritisch. De kandidaat heeft dit als prettig ervaren en voor mij was dit een duidelijke bevestiging dat ik bij Springstaff goed zit.

springstaff springSpring ook met ons mee naar een nieuwe lente en een nieuw geluid. Lente spreekt voor velen tot de verbeelding. In ons team staat lente symbool voor een grote verse stap voorwaarts. Wij leren steeds meer opdrachtgevers in de eHealth sector kennen en bouwen voort op relaties met oude vertrouwde opdrachtgevers. Nieuwe en reeds bekende kandidaten in de Zorg en ICT sector inspireren ons door van gedachten te wisselen over wat hun ervaringen zijn en hoe zij kijken naar de arbeidsmarkt.
Wat wij graag doen is de juiste match maken. Dat is wel de kern van het recruitment bij Springstaff. Wie ben je, wat wil je, bij welke organisatie pas je het beste en hoe kunnen wij jou daarmee vooruit brengen? De opdrachtgever kennen, weten welke organisatiecultuur er schuilt achter een vacature. Wij gaan voor persoonlijke benadering zonder de zakelijke kant uit het oog te verliezen. Verwachtingen worden gemanaged.

De frisse wind van de lente en al het nieuws wat gaat komen, we gaan er samen als team voor. Eind 2017, recruitmenttrends voor 2018 kwam je overal tegen. Het eerste kwartaal van 2018 is achter de rug. Tijd voor een laagdrempelige mini-evaluatie van een trend zoals wij die ervaren hebben of eigenlijk altijd al inzetten.

De zogenaamde candidate experience: laat deze vooral snel, eenvoudig, duidelijk en persoonlijk zijn. Voor ons niet echt een trend maar meer business as usual.
Iets wat ik dus weer recent heb meegemaakt: wat doe je met een kandidaat waar je een goed gevoel bij hebt en tegelijkertijd bij hem een drempel voelt om in gesprek te willen gaan met de opdrachtgever. Daar steek je extra veel tijd in. Mijn collega is er dan ook vol voor gegaan omdat zij veel potentie in hem zag en heeft niet alleen de kandidaat met een kritische blik benaderd (de zakelijk kant), maar ook persoonlijk door een meer coachende rol te pakken. Een uitgebreid interview en voorbereiden op het gesprek bij de opdrachtgever waren het gevolg. Vertrouwen geven aan de kandidaat, zonder overigens ‘vals te spelen’. Het gaat hierbij om de kandidaat bewuster te maken van wat hij allemaal al heeft laten zien. Hij heeft moeite om dit op een goede manier te presenteren en heeft daar meer tijd voor nodig. Toelichting aan de opdrachtgever was uitgebreid en duidelijk. De kandidaat is uitgenodigd bij de opdrachtgever en ook de opdrachtgever koos voor een traject op maat en snapte ook goed dat deze kandidaat veel potentie heeft.
Dat is mooi om te zien en een goed voorbeeld hoe je voor een persoonlijke benadering kunt kiezen zonder het zakelijke belang uit het oog te verliezen. De kandidaat is zeer tevreden met zijn sprong voorwaarts waar hij vol vertrouwen mee begonnen is. De opdrachtgever liet ons weten dat de kandidaat zich boven verwachting ontwikkelt en wij zijn weer blij dat we hebben mogen helpen deze vacature te vervullen.

Delen van ervaringen in de Ehealth sector

Springstaff is benieuwd naar jullie ervaringen van de eerste maanden van 2018. Heb je, als kandidaat, een persoonlijke en kritisch opbouwende benadering gekregen? En heeft dit misschien al die baan opgeleverd waar je altijd van droomde?
Of heb je, als opdrachtgever / hiringmanager de goede en minder goede kandidaten persoonlijk en positief behandeld, met altijd de juiste snelle opvolging? Is deze aanpak iets van de laatste tijd, of waren dit al reeds ingesleten gewoontes? De krapte op de arbeidsmarkt, zeker die in de zorg en ict sector neemt met de dag toe, dus snelheid, duidelijkheid, transparantie en de sfeer tijdens de gesprekken is belangrijker dan ooit.

Mocht je na het lezen van mijn ervaring geïnspireerd zijn en interesse hebben om eens met Springstaff van gedachten te wisselen voor een uitdaging in de zorg en ict sector, neem dan gerust contact op met mij of met een van mijn collega’s. Wij horen graag ook jouw verhaal!

Mooie lentedag,
Namens Springstaff

Sandie van Vliet

Contact

Springstaff
Benoordenhoutseweg 23
2596 BA Den Haag

 

Let op: parkeerplaats van Springstaff is aan de achterkant van ons kantoor. Daarom JOZEF ISRAELSLAAN 1 invullen in uw routeplanner. U kunt dan direct rechts de parkeerplaats oprijden. Onze parkeerplaats is de derde aan uw rechterhand.